خوراکی . بهداشتی-درمانی . دانستی ها

خصوصیات و روش‌های تولید نمک رژیمی

خصوصیات و روش‌های تولید نمک رژیمی

داریوش مولا* و فاطمه سادات علوی

دانشگاه شیراز، دانشکده مهندسی،بخش مهندسی شیمی، نفت و گاز

dmowla@shirazu.ac.ir

چکیده

طبق تحقیقات انجام شده، با مصرف همزمان نمکهای کلرید سدیم و کلرید پتاسیم، فشار خون تا حد قابل توجه کنترل می‌شود؛ به این منظور بحث نمک رژیمی مطرح شده است. میزان نسبت مولی سدیم و پتاسیم در نمک مصرفی، نقش مهمی در ایجاد فشار خون توسط سدیم دارد و از اهمیت زیادی در کاهش اثر کلرید سدیم و حذف اثر آن برخوردار می باشد. که به صورت طبیعی و خالص در سنگ معدن سیلویت یافت می‌شود و ترکیب آن با نمک های دیگر ، در سنگ معدن های مختلف وجود دارد. معمولا نمک کلرید پتاسیم از سنگ معدن سیلو ینیت استخراج و تولید می شود؛ این سنگ معدن ترکیبی از کلرید سدیم و کلرید پتاسیم می‌باشد.  4 روش مهم تولید کلرید پتاسیم از سنگ معدن سیلوینیت عبارتند از: معلق سازی، کریستالیزاسیون، سنگ شویی و جدایش به وسیله واسطه سنگین.

مقدمه

مصرف کلرید سدیم (NaCl) به عنوان نمک خوراکی سبب افزایش فشار خون می شود؛ از طرفی مصرف زیاد پتاسیم از بروز مشکل فشار خون جلوگیری می‌کند و مصرف کم این زمینه برای ایجاد این مشکل است. این امر نشان دهنده نقش اساسی نمک مصرفی در ایجاد فشار خون می باشد (۱). بر این اساس، کاهش میزان سدیم مصرفی به صورت نمک و افزایش میزان مصرف پتاسیم روزانه تا حد زیادی به بهبود مشکل فشار خون بالا کمک می‌کند. به همین دلیل و به منظور حذف اثر نمک مصرفی در بالا بردن فشار خون، بحث نمک رژیمی مطرح شده است.

نمک کلرید پتاسیم(KCI) مصرف خوراکی دارد و می‌تواند به عنوان جانشین نمک (نمک رژیمی)، مورد استفاده قرار گیرد. طعم این نمک، با نمک معمولی (کلرید سدیم) متفاوت است و تنها در غذاهای طبخ شدنی، قابل استفاده می باشد. برای جبران این مشکل، معمولاً نمک کلرید پتاسیم را به نسبت مولی مشخصی با نمک کلرید سدیم مخلوط می کنند (۳ ). مخلوط کردن نمک های کلرید پتاسیم و کلرید سدیم علاوه بر بهبود طعم نمک رژیمی، سبب اصلاح فشار خون می گردد. در واقع با مصرف همزمان این دو نمک فشار خون تا حد قابل توجهی کنترل می شود.

نمک رژیمی بر اساس درصد کلرید سدیم به کار رفته در آن به انواع مختلفی تقسیم می شود که در جدول ۱ نشان داده شده است.

486

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
x
X