خوراکی . بهداشتی-درمانی . دانستی ها

بررسی روش های استخراج نمک در ایران و مشکلات واحدهای تولیدی

بررسی روش های استخراج نمک در ایران و مشکلات واحدهای تولیدی

محمدرضا مزدیان فرد1، صادق ندیمی2، زینب سادات میرزایی3

1- دانشگاه کاشان، استادیار مهندسی شیمی

2- دانشگاه کاشان، دانشجوی کارشناسی مهندسی

3- معدن دانشگاه کاشان، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معدن

چکیده

در این مقاله پس از معرفی نمک به عنوان یک کانی ارزشمند در صنایع معدنی، به بررسی روشهای رایج استخراج نمک شامل روش استخراج پلکانی، روباز، اتاق و پایه زیر زمینی و انحلال و کاربرد آنها در ایران پرداخته شده است. با بروز کردن داده های پراکنده، میزان تولید ایران با چند کشور بزرگ تولیدکننده مقایسه شده است تعدادی از مشکلات مختلف عملی و اجرایی واحدهای تولیدی با استناد به عوامل اقتصادی که استخراج نمک را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند بحث شده است.

مشکلاتی که در این مقاله به آن اشاره شده، عبارتند:

از عدم شفافیت قوانین و قوانین زیست محیطی، مسائل اجتماعی و ایمنی پیچیده در تعامل با مردم بومی، قوانین نارسای میراث فرهنگی، تاثیر شرایط جوی بر راندمان کاری، تعمیرات و نگهداری دستگاه های فرسوده معدنی، حمل و نقل و هزینه های فراینده آن، مدیریت های ناکارآمد در بخش های نیمه دولتی، عدم نظارت بر بازار فروش و کنترل کیفیت محصولات نمک، عدم استانداردهای مناسب و نظارت ناکارآمد سازمان‌های دولتی مربوطه.

مقدمه

نمک بانام هال در کانی شناسی از واژه یونانی halos ، به صورت آرتورمبیک  متبلور شده و به صورت بلوری یا توده های دانه‌ای با رخ  مکعبی در طبیعت یافت می شوند. خواص فیزیکی نمک شامل رخ کامل 001 ،سختی2/5،  وزن مخصوص 2/16، جلای شفاف تا نیمه شفاف، بی رنگ یا سفید  در صورت ناخالصی با سایه هایی از زرد، سرخ، آبی ارغوانی و مزه شور می باشد.

ترکیب و ساختار آن شامل ۳۹/۳ در صد سدیم و ۶۰/۷ در صد کلر است و نمک اغلب به صورت لایه های وسیع و توده های نامنظم که در اثر تبخیر همراه با ژیپس، سیلویت، آندریت وکلسید رسوب کردنده اند، یافت می‌شود.، عموما ناخالصی هایی چون سولفات ها و کلرید های کلسیم و منیزیم و فلزات سنگین نیز با آن مشاهده شده است.(1).

نمک در آب چشمه ها و دریاچه ها و دریاچه های شور به صورت محلول وجود دارد. نهشته های نمک از راه تبخیر تدریجی و در نهایت خشک کردن توده های محصور آب شور شکل می گیرند. لایه‌های نمکی که از این را ه تشکیل می شوند، ممکن است بعدها توسط نهشته‌های رسوبی دیگر پوشیده شده و به تدریج زیر لایه های سنگی، که پس از آنها شکل می گیرند مطمئن شوند که بخواهد به لایه‌های نمکی از حدود یک متر تا بیش از ۶۰ متر تغییر میکند و به نظر می رسد که بعضی از آنها در زیر بیش از ۱۱ هزار متر لایه‌های بالایی مدفون شده باشند.

نمک از گنبدهای نمکی نیز تولید می شود این توده‌های تقریباً قائم لوله‌ای شکل نمک از یک لایه نمکی زیرین خود را به سمت بالا باز کرده و حرکت کردند

این مقاله ادامه دارد… 446

منابع : مجموعه مقالات همایش ملی نمک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
x
X