خوراکی . بهداشتی-درمانی . دانستی ها

شست و شوی سبزیجات با نمک صحیح یا غلط؟

شستشوی سبزیجات

شست و شوی سبزیجات با نمک صحیح یا غلط؟

 

شست و شوی سبزیجات با نمک و یا مایع ظرفشویی بدترین کار ممکن در هنگام شست و شو سبزیجات است، چرا که استفاده از این مواد برای شست و شوی سبزیجات بی فایده است.

شستشو و ضد عفونی کردن سبزیجات با مایع ظرفشویی ممنوع

برخی از هموطنانمان برای شست و شوی سبزیجات وضد عفونی کردن آنها از مایع ظرفشویی استفاده می کنند. شستشوی سبزیجات با مایع ظرفشویی به دلیل چسبیدن این مواد به سبزی ها احتمال کارسینوژنی را بالا برده و سبب مسمومیت اعضای خانواده می شود. استفاده از مایع ظرفشویی سبب می شود که سطح سبزی ها، تخم و کیست انگل های موجود روی آن لیز و لزج شود و رشد کنند.

نمک خاصیت انگل زدایی و میکروب زدایی ندارد

برخی از افراد برای شستشوی سبزیجات از نمک استفاده می کنند اما نمک خاصیت انگل زدایی و میکروب زدایی ندارد ولی می تواند سموم آفت کش سطحی را از سبزی ها و میوه ها جدا کند زیرا نمک، حالت قطبی شدن آب را افزایش می دهد و باعث می شود سموم و آفت کش ها به راحتی در محلول آب و نمک حل شده و از سبزی ها و میوه ها جدا شوند.

 

برای ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات از این مواد استفاده کنید

 

استفاده از مایع های موسوم به ضدعفونی کننده یا ترکیبات کلر

برای ضدعفونی کردن سبزیجات از مایع های موسوم به ضدعفونی کننده یا ترکیبات کلر استفاده کنید و نگران نباشید زیرا کلر موجود در ضدعفونی کننده ها در آب حل و از آن جدا می شود.

شستشوی سبزی با نمک
#شستشو با نمک؟

سرکه

سرکه ماده ضدعفونی بسیار قوی و مؤثر است که قدرت ضد میکروبی دارد و استفاده از آن هیچ عارضه خطرناکی در پی ندارد. برای ضد عفونی کردن سبزیجات و میوه یک لیوان سرکه را در یک لیتر آب بریزید و میوه ها و سبزیجات را در آن ریخته و بیست دقیقه صبر کنید سپس آنها را آب بکشید.

لیمو

اسید سیتریک موجود در لیمو سبب خواص ضد عفونی و ضد باکتریایی آن شده است. لیمو می تواند آلودگی میوه ها و سبزیجات را از بین ببرد پس برای ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات ، آب، سرکه و آب لیمو را به اندازه مساوی مخلوط کنید و میوه ها و سبزیجات را به مدت ده دقیقه در آن بریزید سپس آنها را با آب فراوان بشویید و خشک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
x
X