خوراکی . بهداشتی-درمانی . دانستی ها

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس چیست و راه های تقویت آن کدام است ؟

اعتماد به نفس ( self-confidence ) به باورها و عملکرد شما نسبت به آن‌ها می‌گویند. self به درون خود شما اشاره دارد و confidence به میزان اطمینان و اعتماد شما نسبت به خودتان اشاره می‌کند. چقدر به خودتان باور دارید ؟ شما به همان مقدار اعتماد به نفس دارید. self-confidence شما نسبت به خود یعنی به‌ طورعمومی من درزمینهه‌های کاری خود می‌دانم و می‌توانم.

ما در این مقاله قصد داریم تعریفی از اعتماد به نفس را به شما توضیح دهیم و به شما کمک کنیم تا بتوانید راه‌های تقویت آن را یاد بگیرید و با اعتماد به نفس بیشتر به زندگی خود ادامه دهید .

اعتماد به نفس یعنی قبل از اینکه در کاری موفق شویم، اعتماد به توانایی خود برای انجام آن کار را داشته باشیم .به عبارت دیگر یعنی : احساس و شناختی که از توانایی‌ها و محدودیت‌های بیرونی و درونی خود داریم. در واقع self-confidence باور شخصی شما نسبت به روح خود به عنوان یک انسان است. self-confidence حقیقی ، به این معنی نیست که نترسید بلکه آن است که بدانید با اینکه می‌ترسید اما دست به عمل می‌زنید. انسان با self-confidence به دنیا می‌آید؟ بله. انسان در چهارده ماه ابتدایی خود آن را شکل می‌دهد و در ادامه باورهای وی توسط محیط شکل می‌گیرد.

روانشناس ها درباره اعتماد به نفس چه می گویند ؟

self-confidence چگونگی نگرش و قضاوت شما درباره خودتان است. این عبارت ارزش‌ها ، اعتقادات و بازخوردهای شما را توصیف می‌کند ( سندی اندروپیچ ). اینکه با هر آنچه در زندگی پیش آید روبرو می‌شوید، از عهده آنها برمی‌آیید و آنچه را که ضروری است انجام می‌دهید ( باربارا دی آنجلیس ). به معنای خودشناسی ، احترام به خود و ارزش قایل بودن برای خود می‌باشد ( جین یودر – ویلیام پراکتور ). عبارت است از احساس ارزشمند بودن. این حس از مجموع افکار ، احساسات و عواطف فرد در طول زندگی ناشی می‌شود ( پروین علیپور ).

چگونه اعتماد به نفس پیدا کنیم ؟

هنگامی که به خود باور داشته باشیم، می‌توانیم خطر کنیم، ماجراجویی کنیم، و یا هرگونه احساسی را که می‌خواهیم، تجربه کنیم. self-confidence یعنی فرد نسبت به توانایی انجام کارهای خود چه باوری دارد. چه باوری در انسان به وجود می‌آید؟ میدانی تو می توانی ، تو می‌توانی کار‌های خود را شروع کنی ، تو می‌توانی کارهای خود را ادامه دهی و موفق شوی ، همه‌ی افراد برای موفق شدن در زندگی و رسیدن به اهداف نیاز به دو بال دارند که یکی عزت نفس و دیگری self-confidence می‌باشد.

 

پیشنهاد می شود بخوانید

عزت نفس، ریشه و بنیان وجودی ماست که اگر تمام آن را از دست بدهیم به پوچی می‌رسیم، ما در این مقاله به تعریف عزت نفس و تفاوت‌های آن با self-confidence و همچنین راه‌هایی برای افزایش عزت نفس و تقویت آن ، خواهیم پرداخت.

7 راهکار برای افزایش عزت نفس

 

تفاوت خود کارآمدی و اعتماد به نفس

کارآمدی با این مفهوم متفاوت است. عزت نفس به ارزش فرد بستگی دارد، اما خود‌کارآمدی درواقع اعتقاد فرد در رابطه با توانایی‌ او برای مواجهه با موقعیت‌های آینده است. از این منظر، عزت نفس در زمان حال است اما کارآمدی مربوط به زمان آینده است. پس می‌توان گفت self-confidence نزدیک به کارآمدی است.

اعتماد به نفس رفتاری

self-confidence رفتاری یعنی توانایی عمل کردن و انجام دادن کارها.

 

 

 

اعتماد به نفس احساسی و عاطفی

نوع احساسی و عاطفی یعنی توانایی تسلط و کنترل داشتن در دنیای احساسات و عواطف است. باید بدانید چه احساساتی دارید، معنای آن را بفهمید و بتوانید انتخاب‌های احساسی درستی کنید و از خود در مقابل دردها و رنج‌های روحی و لطمه‌ها و صدمه‌های عاطفی محافظت کنید و بدانید چگونه روابطی صمیمی و سالم خلق نمایید.

اعتماد به نفس معنوی

یکی از مهم ترین نوع‌های آن است . این نوع آن اعتماد و ایمان شما به جهان هستی و کل آفرینش می‌باشد. این ایمان روحی ، هدف مثبت را در پی خواهد داشت و شما به خاطر هدف مهم اینجا هستید و زندگیتان بر روی این کره خاکی هدف مهمی را به دنبال دارد. self-confidence آن است که باور داشته باشید می‌توانید که تمام توان خود را به کار گیرید و شرایط و اوضاع زندگی را آنگونه که می خواهید، تغییر دهید.

 

 

 

چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنید؟

گذشته خود را قبول کنید و آینده خود را بسازید. گذشته را نمی‌توان تغییر داد اما آینده رخ نداده است. آینده اندیشه‌ها و کوشش‌های شما برای رخ دادن آن‌ها است. در بند گذشته نباشید نه اینکه از تجربیات ، خطاها و شکست‌های گذشته درس نگیرید. پس باید عاقلانه به گذشته نگاه کنید و اندیشه و وقت خود را صرف چیزی کنید که توان آفریدن و دگرگون ساختن آن را دارید.

دانستن اهداف خود

اهداف خودتان را به خود بگویید و آنها را بررسی کنید. اهداف باید واقعی و معقول باشند نه اینکه نتوان به آن‌ها رسید که دسترسی به آن‌ها ممکن نباشد و نه آنقدر پیش پا افتاده که ارزش کوشیدن را نداشته باشد. موفقیت در اهداف کوتاه ، شما را برای دست یافتن به اهداف بلند تشویق می‌کند و انگیزه تلاش را در شما فعال می‌کند. همواره اهداف را یادآور شوید تا بخشی از ضمیر ناخودآگاه شما گردد.

 

 

 

این مقاله را هم بخوانید

همه‌ی انسان‌ها حق دارند شکست بخورند، اما وقتی یک انسان ذاتا شکست خورده، زمین می‌خورد، توان برخاستن دوباره را پیدا نمی‌کند، او همان‌جا می‌ماند و به تدریج خرد می‌شود اما چرا برخی مردم هنگامی که زمین می‌خورند، به روش دیگری عمل می‌کنند؟ سریعا بلند می‌شوند درسی می‌گیرند، به سمت جایگاهی بلندتر حرکت می‌کنند و در نهایت شاهکار زندگی خود را می‌آفرینند.

موفقیت در زندگی

 

یاد بگیرید تصمیم گیری را تمرین کنید

تحقیقات نشان داده است که کودکانی که در سال‌های اولیه زندگی خود تشویق شده‌اند تا برای خود تصمیم بگیرند از دیگر کودکانی که این موقعیت را نداشته‌اند self-confidence بیشتری دارند. تمرین تصمیم گیری به شما کمک می‌کند تا نسبت به قدرت خود اطمینان بیشتری داشته باشید و در نتیجه self-confidence بیشتری داشته باشید. از هر فرصتی برای تصمیم گیری استفاده کنید و این توانایی را در خود پرورش دهید. تصمیم گیری نیازمند خطرپذیری و احساس مسئولیت است.

دیدن نتایج خود

نتایج خود را از قبل مثبت ببینید و تصوری داشته باشید این کار باعث می شود تا انرژی خود را برای اهداف متمرکز کنید. اگر می‌خواهید از شر خصلت زشتی که دارید رها شوید خود را در حالتی تصور کنید که تلاش می‌کنید باشید.همین تصویر و تکرار آن و انجام دادن تمرین‌های اصلاحی ، به شما کمک می‌کند تا از آن خصلت ناخوشایند رها شوید. این کار تنها خیال پردازیِ نیست بلکه واقعیت روانشناختی‌ای است که به بسیاری افراد کمک رسانده است.

 

 

 

حتما بخوانید

اگر موفقیت را به نوک قله کوهی در ذهن خود ترسیم کنید و ابزار و تکنیک‌های رسیدن به آن را به مثابه اتومبیلی روی شیب تند دامنه‌ی آن کوه در نظر بگیرید ( تکنیک‌های موفقیت : self-confidence ، خلاقیت ، بهره‌وری ، دانش و… ) برای حرکت اتومبیل در رسیدن به آن قله نیاز به یک نیروی محرکه داریم ، نیروی محرکه‌ای به نام انگیزه.

چگونه انگیزه پیدا کنیم؟

 

 

 

متخصص شوید

آگاهی عمومی لازمه هر فردی و اجتماعی است. افراد برای پیشرفت در زندگی فردی و حرفه‌ای ، باید در زمینه‌های مختلف متخصص و منحصر به فرد باشد. همین نکته که شما چیزی می‌دانید و دیگران نمی‌دانند به شما self-confidence می‌دهد. باید آموزش مداوم را به عنوان یک اصل در زندگی خویش بپذیرید. self-confidence درست یعنی : اطلاعاتی که روی آگاهی و توانمندی ما اثر بگذارد. self-confidence واقعی ارتباطی با رخداد‌های بیرونی زندگی ندارد و تنها یک عامل درونی می‌باشد. اگر منتظر بمانید تا self-confidence درست به سراغتان بیاید ممکن است تا آخر عمر چنین موقعیتی به سراغتان نیاید. self-confidence به این معنی نیست که از اتفاقات نترسیم بلکه به این معنی است که با وجود ترس‌هایمان کارها را انجام دهیم.

راه های ترمیم اعتماد به نفس

زبان بدن خود را مطابق با خود استفاده کنید. از بدنتان در جهت باور های خود استفاده کنید و منظور خود را برسانید. به خودتان برسید. خوب لباس بپوشید و به خودتان اهمیت دهید. بهترین لباس‌ها را برای خود بخرید و از پوشیدنشان لذت ببرید و برای خود بیش از هرکسی اهمیت قایل باشید. محکم و جسورانه صحبت کنید. حق خود را بگیرید. محترمانه رفتار کنید اما محکم. سخنان شما ارزشمند است. اندیشه های منفی را دور بریزید و مثبت فکر کنبد و مثبت عمل کنید. اجازه هیچ گونه افکار منفی را به خود ندهید و مطابق با ارزش‌های خود مثبت فکر کنید. آماده انجام کارهای خود باشید. عقب نیاندازید و عمل کنید. کارهای خود را انجام دهید و از انجام دادن آن هراس نداشته باشید. شما می‌توانید در کارهایتان موفق شوید. از شکست نترسید و بدانید موفق شدن جزیی از برنامه شماست.

در نهایت خودتان را دست کم نگیرید. اعتماد به نفس و عزت نفس در موفقیت انسان‌ها اساسی ترین نقش را دارند. اگر آن‌ها را تقویت و ترمیم نکنید نمی‌توانید موفق باشید. برای رسیدن به اهداف خود کم نیاورید و محکم و قوی عمل کنید. شما مستحق بهترین‌ها هستید و دیوار دفاعی خود را پایین نیاورید. همواره زندگی همراه سختی ومشکلات است اما شما بسیار قوی‌تر از آنچه که فکر می‌کنید هستید. شما می‌توانید و خود را قوی کنید و خودتان را نبازید.

 

 

3 دیدگاه ها برای “اعتماد به نفس”

  1. When someone writes an paragraph he/she maintains the idea of a user in his/her mind that how a user can understand it. Nedi Benjie Gala

    1. Thank you and thank you for your interesting idea, you are absolutely right

  2. Thank you and thank you for your interesting idea, you are absolutely right

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
x
X